FAQ (Často kladené otázky)
Mnohí moji kamaráti, ktorí nie sú zasvätení do filmovej a reklamnej profesie, sa ma často pýtajú, ako sa dá dostať do reklamy, čo treba urobiť, aby mohli účinkovať vo filme, ako to tam vlastne prebieha, čo vlastne znamená byť zaregistrovaný v castingovej agentúre, čo z toho vyplýva, čo to vlastne casting je, prečo treba chodiť na castingy niekoľkokrát, prečo ich hneď, ako sa zaregistrujú, neobsadia do reklamy alebo nezavolajú hrať vo filme. Otázok je mnoho a kladú nám ich hlavne ľudia, ktorí sa osobne nezúčastnili nakrúcania reklamy alebo filmu a nevedia, čo tomu predchádza, ktorým nikto nepovedal, ako to funguje.
Pokúsim sa zodpovedať na niektoré otázky a priblížiť tým, ktorí sa práve zaregistrovali alebo to majú v pláne, čo sa deje, keď nám pošlete svoje fotografie spolu s prihláškou.
Hneď na začiatku by som rád zdôraznil jednu vec: u nás nájde uplatnenie naozaj ktokoľvek, nie je to obmedzené vekom, vzhľadom ani skúsenosťami. Registrujeme každého, kto o to prejaví záujem. Ak je to profesionálny herec alebo študent herectva, je zaevidovaný v kategórii profesionálny herec. Ak je to dievča alebo chlapec so skúsenosťou v modelingu alebo s predpokladom byť v ňom úspešný, zaevidujeme ho v kategórií model/modelka. Ak prejaví záujem niekto, kto ešte nemá v tejto oblasti skúsenosti a rád by si to vyskúšal alebo by si rád privyrobil netradičnejším spôsobom, má tiež možnosť. Takých záujemcov evidujeme ako komparz. Čiže šancu má naozaj každý. Podmienkou je byť zaevidovaný – tým zvýšite svoju šancu uplatniť sa vo filme alebo v reklame.
U nás potom záujemcov roztriedime do jednotlivých kategórií a podkategórií, napríklad herec môže byť profesionálny, ale aj ochotnícky; komparz môže byť špeciálne len do reklamy a tak ďalej. V zásade všetkých prihlásených rozdelíme do dvoch hlavných skupín: herci a komparz.
V zásade všetkých prihlásených rozdelíme do dvoch hlavných skupín: herci a komparz.
Herci sú pre nás všetci profesionálni herci, ktorí ukončili štúdium herectva a živia sa herectvom profesionálne v televízii, v divadle alebo v rozhlase.
Komparz sú všetci ostatní. Iste, ak má niekto talent a herecké vlohy, pred kamerou je prirodzený alebo už má viacero skúseností, postupuje v rebríčku vyššie. Postupne k nemu priraďujeme všetky informácie o skúsenostiach, zručnostiach, záujmoch a sledujeme, nakoľko je alebo nie je talentovaný, aby sme mu zverili aj náročnejšie herecké úlohy. Môže sa stať, že komparzista, ktorý sa k nám nedávno prihlásil, bude úspešný v kastingu a dostane šancu hrať spolu s profesionálnymi hercami vo filme alebo v reklame.
Ešte jedno dôležité upozornenie: všetkých čerstvo zaregistrovaných prosíme o veľkú trpezlivosť. Je možné, že sa vám neozveme ihneď po zaregistrovaní. Možné je aj to, že sa vám ozveme až po dlhšom čase. Nezanevrite na nás, ani sa na nás preto nehnevajte. Nebuďte sklamaní, ak sa vám neozveme tak rýchlo, ako by ste si to želali! Nemusí to byť preto, že by ste sa do reklamy alebo do filmu nehodili, ale mohlo sa to stať preto, že sme práve nepracovali na projekte, v ktorom by sme pre vás našli uplatnenie. Možno sme nemali vaše aktuálne fotografie, možno sme nemali vaše aktuálne telefónne číslo a možno sme vám volali, ale nedovolali sme sa vám včas, a preto sme zavolali niekomu inému. Dôvodov môže byť viac. Aj my fungujeme na báze ponuky a dopytu. A čas ukáže, kedy príde rad na vás. Rozhodne vnímajte svoju registráciu ako istú formu vzťahu s nami. My budeme radi vedieť o všetkých novinkách o vás, o vašom vzhľade, o každej zmene. Ostrihali ste sa? Máte iné číslo telefónu? Ozvite sa nám, aby sme zmeny uložili do databázy a mohli pracovať vždy s najaktuálnejšími informáciami. Takáto forma spolupráce je kľúčová. Vďaka nej budeme môcť klientom ponúknuť najčerstvejšie informácie o vás, čo vám zabezpečí možnosť zahrať si a zarobiť v reklame, vo filme či v iných projektoch, ktoré organizujeme.
Kto je to komparz, komparzista (tiež niekedy štatista)?
Zjednodušene, je to niekto, kto sa vo filme alebo v reklame objaví v druhom pláne. Napríklad za hercom prejde mamička s kočíkom a nič nepovie, nemá text, ani ďalšiu špeciálnu úlohu, len dotvára prostredie, aby mal divák pocit, že vidí skutočnú ulicu. Takto sa na našej ulici vo filme bude prechádzať veľa rôznych typov podľa toho, o aký film či reklamu pôjde. V historickom filme budú komparzisti poobliekaní v príslušných dobových kostýmoch a aj účesy budú mať prispôsobené danej dobe. Predstavte si tie hodiny strávené v kostymérni, kým sa pooblieka 300 ľudí, kým sa ženám dokončia účesy v maskérni. V reklame je to asi jednoduchšie, tam sa väčšinou zobrazuje súčasnosť a komparz netreba prezliekať, lebo každý príde z domu oblečený v niečom, samozrejme, po konzultácií s kostymérkou.
Keď sa reklama odohráva v nejakej kancelárii, tak tí, čo sa tvária, že pracujú, a pobehujú sem-tam, to sú komparzisti, a to, čo majú na sebe, budú pravdepodobne ich vlastné obleky či blúzky a kostýmčeky.
Čím sa líši komparz do filmu od komparzu do reklamy?
Komparz do filmu sa líši od komparzu do reklamy asi len tým, že komparz do reklamy je o niečo lepšie platený a väčšinou ide len o jeden alebo dva dni, kým pri filme sa niekedy nahráva aj niekoľko dní. Znamená to asi toľko, že keď v scéne vidíme, ako herec a skupinka ľudí vchádza do krčmy a potom vidíme toho istého herca v krčme, tak skupinka ľudí pred krčmou sa nerovná skupine ľudí v krčme.
Ak sa scéna pred krčmou nakrúca celý deň, tak scéna v krčme sa nakrúca v nasledujúci alebo v iný deň a všetci ľudia, ktorí boli v komparze, budú musieť prísť ešte raz.
Od čoho závisí, či ma vyberú do reklamy alebo do filmu ako komparzistu?
Pravdaže, záleží to od viacerých okolností. Ak sa napríklad nakrúca historický film, ktorého dej sa odohráva v Neapole v 18. storočí, prednosť budú mať južanské typy s tmavšími vlasmi, samozrejme, nie s modernými účesmi.
- Ak sa nakrúca v Bratislave, prednosť dáme takýmto typom z Bratislavy, ale ak sa bude nakrúcať na Spišskom hrade, tak prednosť dostanú typy z okolia Spišského hradu, čo je logické.
- Ak sa nakrúca reklama, ktorá sa odohráva v lunaparku, tak tam budú určite mamičky s deťmi, prípadne mladé rodinky, tínedžeri alebo staré mamy a starí otcovia s vnúčatami.
Niekedy sa stáva, že režisér si sám vyberie komparz podľa fotografií, niekedy sa stanovia požiadavky len na vek alebo počet komparzistov. Potom dotyčnému zavoláme, a ak ho telefonicky zastihneme a má záujem a čas zúčastniť sa na nakrúcaní, tak dohodneme miesto a čas nástupu. Väčšinou potom treba byť k dispozícii celý deň, ale sú aj prípady, keď nakrúcanie trvá len doobeda. Väčšinou ihneď po nakrúcaní vyplatíme dohodnutý honorár. Peniaze sa nevyplatia vtedy, keď je komparz nadväzný a treba prísť ešte aj v iný deň, čo sa však väčšinou dohodne ešte pred nakrúcaním. Vo výnimočných prípadoch, napríklad, ak sa nestihne dokončiť roztočená scéna, treba s touto možnosťou počítať a pripraviť sa na ňu. Skrátka a dobre, od momentu, keď sa u nás zaregistrujete, ste v evidencii, vieme o vás, a keď budete vyhovovať požiadavkám (podľa stanovených kritérií), ihneď sa s vami skontaktujeme. Môže sa však stať, že sa vám aj dlhší čas neozveme, keď bol vybratý niekto iný, kto viac zodpovedal predstavám tvorcov filmu. Nie je však vylúčené, že sme sa vám jednoducho nemohli dovolať. Preto nám nezabudnite nahlásiť prípadnú zmenu svojho telefónneho čísla a takisto nás informujte o zmene svojho imidžu (napríklad ak máte iný účes). A nezabudnite ani na aktualizáciu fotografií. Kedykoľvek nám môžete napísať alebo zavolať a informovať sa o pripravovaných projektoch, ale rovnako dobré je aj navštíviť túto našu stránku, kde vás budeme o našich aktivitách priebežne informovať.
Čo je to casting?
Casting je ponuka, výber, konkurz na obsadenie úloh vo filme alebo v reklame.
Hercom to netreba vysvetľovať, poznajú to, a mnohí si na to stále nevedia zvyknúť. Nehercov sa casting bude týkať len pri obsadzovaní postáv do reklamy. Povedzme si, ako to v praxi vlastne funguje. Hľadá sa napríklad rodinka: otec, mama, syn a dcérka – klasický prípad. V reklame nebudú musieť rozprávať, len sa budú tváriť šťastne, lebo si rožok natreli maslom určitej značky. V požiadavke od zadávateľa castingu bude, že sa hľadajú vhodné typy úspešných podnikateľov – oteckov vo veku 30 – 40 rokov, pekných mamičiek vo veku 27 – 35 rokov a detí, čo sa k nim hodia. My ponúkneme podľa zadania vhodných adeptov, režisér vyselektuje tých, ktorých by rád videl naživo. Vybraných adeptov pozveme na casting, kde sa za prítomnosti režiséra, klienta a rôznych ľudí, ktorých funkcie nie sú známe mnohokrát ani mne, snažíme vybrať toho najlepšieho otecka, mamičku a deti. Všetkých si odfotíme a natočíme na kameru niekoľko ich reakcií, napríklad aj to, ako šťastne sa dokážu tváriť pri tom, ako si na rožok natierajú maslo. Zámerne zjednodušujem. V skutočnosti to nie je také jednoduché a banálne. Ľudí treba naozaj vyskúšať, aby sa vybrali najvhodnejší, pretože akékoľvek zaváhanie pri nakrúcaní by stálo veľké peniaze. A tak ich niekedy trochu potrápime. “Nie! Skúste to ešte raz! Ako to natierate ten rožok? Tvárte sa šťastnejšie! Úsmev!” Práve som dokončil casting, kde sme potrebovali muža, ktorý bude hrať rybára. Keď som volal na casting jedného adepta ako komparzistu, povedal mi, že on už minule na castingu bol a nevybrali sme ho, tak prečo má chodiť ešte raz, keď asi nie je vhodný typ. Nevedel pochopiť, prečo ho znova voláme. Vysvetlil som mu, že je to pre iného režiséra, pre iného klienta. Preto znova prišiel. Režisér si mal vybrať medzi dvoma rozdielnymi typmi, a žiaľ, vybral si toho druhého. Nuž, tak to niekedy chodí. Neviem, čo si bude dotyčný myslieť, keď ho opäť zavolám na nejaký iný casting… Niekedy to vyžaduje veľa trpezlivosti. Ak si vás náhodou nevyberú na prvýkrát, nehádžte flintu do žita!
Je okrem filmu a reklamy ešte aj iná možnosť uplatnenia?
Potrebu komparzu alebo rôznych figurantov majú pomerne často aj firmy, ktoré organizujú rôzne spoločenské podujatia – večierky, eventy či rozličné akcie. Napr. na jeden večierok bolo potrebné zabezpečiť niekoľko livrejovaných čašníkov, živé sochy, hostesky a livrejovaného vrátnika. Ďalšie uplatnenie komparzu či vhodných typov je aj pri fotoprodukcii. Opäť nemusí ísť o ľudí, ktorí už majú v tejto oblasti konkrétne skúsenosti.
Ako sa vlastne vyslovuje názov vašej agentúry? 🙂
Názov našej agentúry sa vyslovuje sinedžesy. Cine podľa anglického slova cinema a Jessy podľa krstného mena zakladateľky materskej agentúry v Prahe.